Inklusiivisuus koulussa ja opinnoissa

Kirjoitin aiemmin siitä, miksi seksuaalikasvatusta tarvitaan elinkaaren kaikissa vaiheissa ja, miksi seksuaalikasvatus koulussa ja opinnoissa on erityisen tärkeää.

Olen koonnut tähän postaukseen erityisesti kouluja ja opetuslaitoksia ajatellen vinkkejä, kuinka tehdä oppimisympäristöstä inklusiivinen ja turvallisen tilan periaatteiden mukainen.

🏳️‍🌈MONINAISUUS

Huomioi kaikessa oppilaiden moninaisuus. Älä tee oletuksia ulkonäön, nimen tai ilmaisun perusteella esim. sukupuolesta, seksuaali-identiteetistä tai perhesuhteista. Eri tutkimuksista riippuen tilastollisesti n. 5-10 % ihmisistä kuuluu sukupuolivähemmistöön ja n. 5-15 % seksuaalivähemmistöön (jopa enemmän). Kun mukaan lasketaan oppilaiden perheenjäsenet, ystävät ja muu lähipiiri koskettaa sateenkaariasiat reilusti yli 50 % väestöä. Ryhmässäsi on siis useampi oppilas, joita asia koskee joko henkilökohtaisesti tai välillisesti.

🏳️‍🌈YKSILÖLLISYYS

Tiedosta moninaisuuden sisällä myös yksilöllisyys.

On tärkeää muistaa, että ei ole kahta samanlaista sateenkaari-ihmistä kuten ei hetero-cis-ihmistäkään.

🏳️‍🌈VIESTINTÄ

Ota koulutiloissa käyttöön safe space/turvallinen tila -merkit, joita löytyy valmiina netistä. Oppilaat voivat myös suunnitella koululle oman merkin.

Huomioi, että termit ja ilmaisut ottavat huomioon seksuaali- ja sukupuoli-identiteettien sekä kehojen moninaisuuden: opetuksessa, lomakkeissa, kaikessa kanssakäymisessä.

🏳️‍🌈OPETUS

Vältä hetero-cis-normatiivisia ilmaisuja ja tapoja, kuten ryhmäjaot tyttöihin ja poikiin.

Tee jako esim. numeroilla, väreillä jne.

Huomioi inklusiivisuus ehkäisystä, seksitaudeista (ei sukupuolitaudeista) ja kuukautisista puhuessasi. Puhu sukuelimistä (ei sukupuolielimistä), vulvallisista/pimpillisistä, peniksillisistä, erilaisista seksitavoista, kaikista seksuaalisuuden muodoista myös aseksuaalisuudesta.

🏳️‍🌈INTIMITEETTI

Merkitse tilat safe space -tarroilla. Varmista, että vessa- ja pukuhuonetilat ovat kaikille turvalliset eli suunniteltu intimiteetin säilyttävästi niin, että ne eivät yksilöi sukupuolta/identiteettiä. Jos yhteisiä tiloja ole mahdollista toteuttaa kaikille sopiviksi, huolehdi erillisistä tiloista. 

🏳️‍🌈TUKI

Puutu heti epäasialliseen käytökseen, kieleen ja häirintään.

Ilmaise selkeästi keneen oppilaat voivat olla yhteydessä, mikäli kohtaavat tai havaitsevat häirintää.

Mahdollista sateenkaarioppilaille vertaisryhmätoimintaa.

Järjestä vähemmistölle enemmistön edustajia tukihenkilöiksi/kumppaneiksi.

🏳️‍🌈KOULUTUS

Vaadi jatkuvaa ja asiantuntevaa henkilöstökoulutusta sateenkaari- ja vähemmistöasioista.

Välitä ajantasaista tietoa myös kollegoille ja vanhemmille.

Lue lisää:
Vähemmistöstressistä
Liittolaisuudesta

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s